Jesteś tutaj: Biozdrowy » Sklep » Zdrowa żywność » Dodatki do pieczenia » Cukry i słodziki

Cukry i słodziki

XXI wiek to czas, w którym świadomość dotycząca istotności zdrowego odżywiania znacząco wzrosła. Udając się do sklepu staramy się wybierać produkty, które pomogą zachować nam i naszym bliskim zdrowie w pełni. Bardzo często zastanawiamy się jaki cukier wybrać – czy zdrowszą alternatywą będzie cukier buraczany, trzcinowy, a może słodzik?

mokosh
gratis hempking

I co z tym cukrem?

Cukier buraczany potocznie nazywany białym cukrem składa się prawie wyłącznie z sacharozy. Jest częstym dodatkiem słodzonych napoi, ciast czy ciasteczek. Coraz więcej producentów dodaje go również do dań mięsnych w celu maksymalizacji smaku. Niestety cukier zawiera około 400 kalorii – co skutkuje tym, że jego nadmiar w diecie może przyczynić się do rozwoju chorób tj. otyłość czy cukrzyca.. Dlatego tak ważne jest sprawdzanie składów produktów i wykluczanie z jadłospisu tych zawierających znaczną ilość niepotrzebnego cukru.

Nieco zdrowszą alternatywą cukru buraczanego jest nierafinowany cukier trzcinowy, który pomimo równie wysokiej kaloryczności zawiera około 3-4% składników odżywczych w masie. Nieoczyszczony cukier trzcinowy zawiera w sobie melasę, która wpływa na obecność takich minerałów jak potas, wapń, żelazo czy magnez. Jednak przy wyborze cukru trzcinowego należy zwrócić uwagę czy nie kupujemy cukru brązowego – czyli cukru buraczanego z dodatkiem barwnika. 

A jak słodzik to jaki?

Na rynku mamy dostęp do szeregu naturalnych słodzików jak ksylitol, stewia czy erytrol. Związki te występują naturalnie w roślinach,na przykład w brzozie i śliwce. Słodziki naturalne to inaczej zwane poliole lub alkohole cukrowe. Charakteryzują się mniejszą słodkością niż standardowy cukier, ale dostarczają również mniej kalorii, dlatego będą polecane osobom na diecie redukcyjnej. Dodatkowo cechują się niższym indeksem glikemicznym, przez co będą bardziej polecane osobom z zaburzoną gospodarką cukrową. 

Ksylitol

Na pierwszy ogień do oceny idzie ksylitol, czyli cukier brzozowy. Jest to słodzik zawierający o około 40% mniej kalorii niż standardowy cukier. Dodatkowo charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym, dzięki czemu mogą go spożywać osoby chorę na cukrzycę. Ksylitol wpływa na mineralizację naszych kości oraz zapobiega rozwojowi próchnicy. Wpływa na przywrócenie prawidłowego pH śliny, co jest kolejnym mechanizmem wpływającym na poprawę stanu naszego uzębienia. Ksylitol może być wykorzystywany w naszej kuchni jak standardowy cukier. Jedynie nie możemy dodawać go do ciasta drożdżowego, ponieważ nie wyrośnie na nim. Jednak zarówno standardowy cukier jak i ksylitol w nadmiarze nie będą wpływać korzystnie na nasz organizm. Zbyt duże spożycie ksylitolu może spowodować biegunkę oraz nagromadzenie gazów w organizmie. 

Stewia

Kolejnym opisanym słodzikiem jest stewia. Jest ona nawet 300 razy słodsza niż standardowy cukier! W sklepie Biozdrowy znajduje się szeroki asortyment stewii, bowiem występuje w postaci pudru, tabletek, suszonych liści i płynu. Sprawdzi się idealnie do słodzenia zimnych i gorących napoi. Jednak zbyt duża jej ilość w pożywieniu powoduje gorzki smak. Stewia może być również stosowana przez osoby cierpiące na zaburzenia gospodarki cukrowej, ponieważ jej indeks glikemiczny jest równy zeru. Dodatkowym plusem tego słodzika jest to, że nie przyczynia się do rozwoju próchnicy.

Erytrol

Innym naturalnym słodzikiem jest erytrol. Jego indeks glikemiczny jest równy zeru, więc może być polecany osobom z cukrzycą. Wyglądem i smakiem przypomina zwykły cukier, ale charakteryzuje się nieco mniejszą słodkością. Wartość energetyczna erytrolu jest znacznie niższa niż standardowego cukru, dzięki czemu jest polecany osobom odchudzającym się. 

A co z tymi syropami?

Kanadyjskie płynne złoto, przepyszny dodatek do deserów, to właśnie syrop klonowy. Minusem syropu jest jego wysoka kaloryczność związana z występowaniem cukrów, przez co powinny go unikać w diecie osoby na diecie bezcukrowej. Zaletą jest zawartość mikroelementów, głównie magnezu, cynku i manganu. Ma niestandardowy smak, dzięki czemu może być ciekawym dodatkiem do przekąsek. Kolejną wartością syropu będzie jego naturalne pochodzenie oraz brak sztucznych dodatków.

Jaki cukier powinniśmy użyć?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Można jednak stwierdzić, że dobre zamienniki białego cukru to słodziki pochodzenia naturalnego, niesyntetyczne i z obniżoną wartością kaloryczną oraz indeksem glikemicznym. Należy jednak pamiętać, że tak jak w przypadku wszystkich innych produktów, trzeba znać umiar, a opisane zamienniki nie powinny stanowić znacznej części codziennej diety,  wyłącznie dodatek do niej. Dobrą wiadomością jest to, że wyżej wymienione cukry i słodziki to nie wszystkie dostępne w sklepie BioZdrowy produkty. Ich duża liczba i różnorodność smaków to czynniki, które sprawiają, że z całą pewnością w naszej ofercie każdy znajdzie coś dla siebie, by móc jeść i smacznie, i zdrowo.

Dane firmy

BIODIO Sp. z o.o.
ul. Choroszczańska 24
15-732 Białystok

KRS: 0000826666
NIP: 542 337 63 24
REGON: 385435834

Sposoby płatności
  • Trustpilot
  • Certyfikaty
Dodano do koszyka: