Ryż basmati

Ryż basmati uważany jest za najszlachetniejszą odmianę ryżu, zapewne głównie ze względu na warunki, w jakich jest uprawiany. Najczęściej jego uprawy pokrywają obszary pokryte siecią kanałów nawadniających Niziny Hindustańskiej. Jest to bardzo korzystne położenie geograficzne oraz warunki klimatyczne (ciepłe dni i chłodne noce), które wpływają na wysoką wartość odżywczą produktu. Nazwa ryżu basmati oznacza w języku Hindi woń (bass) i ziemię (mati). To właśnie specyficzny zapach stanowi jedną z cech charakterystycznych tego produktu.

Ryż basmati wyróżnia się tym, że jego ziarna są długie i cienkie. Jedną z cech tej odmiany ryżu jest to, że ziarna basmati podczas gotowania zyskują na objętości, a nie na długości. Charakterystyczne dla tego gatunku jest również to, że po ugotowaniu ziarna ryżu basmati nie sklejają się, a pozostają sypkie.

Ryż basmati charakteryzuje się mniejszą liczbą kalorii na 100 gramów, niż tradycyjny ryż biały. Jako produkt codziennej diety świetnie sprawdzi się w roli zamiennika każdego innego rodzaju ryżu, a czasem także kaszy lub makaronu. W kuchni można go stosować na różne sposoby, idealnie sprawdzi się jako jeden z głównych produktów dań wytrawnych, choć bywa wykorzystywany także do potraw na słodko, a nawet deserów.

Smak ryżu basmati charakteryzuje się delikatną orzechowo-migdałową nutą i też podobnie pachnie. Jest to produkt bezglutenowy, a więc może być spożywany także przez osoby z nietolerancją tego składnika.

  • Bio Planet Ryż Basmati biały bezgl. 500g BIO

    5.00 out of 5
    11.99
  • Targroch Ryż basmati 1kg

    0 out of 5
    14.90
  • Bio Planet Ryż Basmati pełnoziarnisty 1kg BIO

    0 out of 5
    19.40
  • Bio Planet Ryż Basmati biały bezgl. 1kg BIO

    0 out of 5
    21.90
  • Bio Planet Ryż Basmati pełnoziar. 500g BIO

    0 out of 5
    10.99
Pobierz darmowy ebook o sposobach na sen
Jesteś dietetykiem? Współpracuj z nami!

Ryż basmati – wartości odżywcze i kalorie

WARTOŚCI ODŻYWCZE NA 100 GRAM

  • ryż basmati kalorie: 349 kcal;
  • białko: 7 g;
  • tłuszcz ogółem: 1,2 g;
  • kwasy tłuszczowe omega-3: 0,030 g;
  • kwasy tłuszczowe omega-6: 0,147 g;
  • węglowodany: 76,7 g;
  • błonnik pokarmowy: 1,2 g.

WITAMINY:

  • wit. E: 0,33 mg;
  • wit. K1: 0,1 µg;
  • wit. B1: 0,05 mg;
  • wit. B2: 0,03 mg;
  • wit. B3 (PP): 0,82 mg;
  • wit. B6: 0,17 mg;
  • wit. B9 (kwas foliowy): 8 µg;
  • wit. B5: 0,39 mg.

MINERAŁY:

  • wapń: 6 mg;
  • żelazo: 2 mg;
  • magnez: 13 mg;
  • fosfor: 135 mg;
  • potas: 111 mg;
  • cynk: 1,73 mg;
  • miedź: 0,17 mg;
  • mangan: 1,01 mg;
  • selen: 7,5 µg.

100 gramów ryżu basmati ma 349 kalorii. Dla porównania tradycyjny ryż biały w takiej samej ilości ma 360 kcal, a ryż brązowy 357 kcal. 

Ryż basmati w kuchni

Gotowanie ryżu basmati nie jest trudne, jednak warto przestrzegać kilku zasad, jeśli zależy nam na tym, aby produkt był sypki i zachował w pełni swoje walory smakowe.

  • Przed włożeniem do garnka ryż należy moczyć przez co najmniej 30 minut w wodzie, a po tym czasie opłukać go dokładnie aż do momentu uzyskania przejrzystej wody.
  • Osuszony ryż wkładamy do garnka i zalewamy zimną osoloną wodą lub bulionem w proporcji 1:1,5.
  • Doprowadzamy do wrzenia i gotujemy na wolnym ogniu przez ok. 10-12 minut pod przykryciem do momentu, aż ziarna ryżu całkowicie wchłoną wodę.
  • Ryż w postaci al dente jest gotowy do spożycia po ok. 10 minutach od zakończenia gotowania.

Dzięki oryginalnej, orzechowej nucie, ryż basmati sam w sobie jest bardzo smaczny. Można go jednak doprawić, aby jeszcze bardziej urozmaicić przyrządzoną z niego potrawę. Ten gatunek ryżu świetnie komponuje się z różnymi przyprawami, mogą to być tradycyjne sól i pieprz, jak również przyprawa curry lub kurkuma, czy też coś łagodniejszego, jak natka pietruszki, czosnek i cebula. Wybór tutaj jest naprawdę szeroki, a każdy kucharz może dostosować smak ryżu do indywidualnych preferencji.

Do jakich potraw używać ryż basmati?

Ryż basmati może zastąpić praktycznie każdy gatunek ryżu. Najczęściej stosowany jest oczywiście do przyrządzania dań azjatyckich, jednak możliwości jego wykorzystania są bardzo szerokie. Świetnie komponuje się z mięsem, warzywami, rybami czy owocami morza. Może być także ciekawym składnikiem ryżowych zapiekanek i to nie tylko tych wytrawnych. Dobrze smakuje z jogurtem i świetnie komponuje się z musem jabłkowym oraz cynamonem.

Bibliografia:

https://go4taste.pl/blog/ryz-basmati-i-jego-wlasciwosci/
https://kuchnialidla.pl/skladniki/ryz-basmati